Erasmus+ czym jest dla nas?
Dzięki temu projektowi nasi uczniowie otrzymają wiedzę niezbędną do zrozumienia kluczowych kwestii, które stanowią zagrożenie dla nas i przyszłych pokoleń: zmiany klimatu, wyczerpywanie się zasobów, zanieczyszczenie środowiska i nierówności, które z ekonomicznego i społecznego punktu widzenia, charakteryzuje współczesny świat. W szczególności będziemy uczyć naszych uczniów poszanowania przyrody, środowiska miejskiego i innych. Aby osiągnąć ten cel, będziemy badać zrównoważony rozwój z różnych perspektyw.
Jesteśmy głęboko przekonani, że zrównoważony rozwój musi zaczynać się od naszego codziennego życia: od wyborów, których dokonujemy, decydując o tym, co jemy, jak podróżujemy, co kupujemy i co robimy w wolnym czasie. Z tego powodu projekt koncentruje się na zajęciach praktycznych, które będą ściśle związane z codzienną rutyną dzieci: w ten sposób nigdy nie zapomną, że zrównoważone rozwiązanie jest często dostępne i prawdopodobnie warto je zbadać. Dzięki takim zajęciom zachęcimy naszych uczniów do poszukiwania piękna i tworzenia piękna wokół siebie, a w szczególności w szkole, w parkach przyrody / ogrodach publicznych, w kontekście miejskim, do którego należą, w zabytkowych budynkach. Odkryją, zachowają i docenią te tradycje z przeszłości, które z natury promują zrównoważony styl życia. Coraz więcej naszych uczniów będziemy angażować w dyscypliny STEAM, ponieważ wiemy, że to pokolenie będzie potrzebowało określonych kompetencji, aby sprostać wyzwaniom przyszłości. Poprawimy umiejętności cyfrowe naszych uczniów, aby nauczyli się produkować i komunikować się na wiele różnych sposobów. Zaproponujemy również naszym dzieciom wizyty na miejscu, dzięki którym zdobędą bezpośrednie doświadczenie w zakresie tego, czego się uczą, a także sesje CLIL, które będą bardzo ważne dla poprawy umiejętności językowych.
Nasze dzieci poznają wiele środków i stylów komunikacji: będą tworzyć filmy dokumentalne, piosenki i wiersze, książki z obrazkami, przewodniki, scenariusze kodowania, kreskówki, artykuły z czasopism, książkę kucharską. Będą wspólnie pracować nad produkcją dzieł sztuki, zabawek i ogrodem warzywnym. Będą pracować nad centrum zrównoważonego rozwoju we własnej społeczności.
Zaangażowane zostaną stowarzyszenia działające w sektorze zrównoważonego rozwoju i dziedzictwa, aby dać uczniom szerszą perspektywę na tematy projektu. Lokalna społeczność będzie również aktywnie zaangażowana poprzez serię wydarzeń zgodnie z ustalonym kalendarzem z kluczowymi datami, takimi jak Światowy Dzień Efektywności Energetycznej, Dzień Ziemi i Dzień Erasmusa.
Będziemy korzystać z mediów społecznościowych, takich jak Instagram, telewizja i radio, aby rozpowszechniać nasz projekt, a na stronie internetowej naszej szkoły poświęcimy określony obszar Erasmusowi, tak aby każdy w naszych społecznościach miał bezpośredni dostęp do materiałów powstałych w ramach tego doświadczenia.
Klasa 5 w odniesieniu do zrównoważonego rozwoju
Uczniowie klasy 5 zaangażowali się w twórczą pracę dotyczącą 17 celów zrównoważonego rozwoju.
Ostatnie zdalne zajęcia IT wykorzystaliśmy na pracę rozwojową, powstały prezentacje, które zostały przez uczniów szczegółowo omówione 🙂
Strona internetowa projektu „What a Wonderful World”
Podczas pierwszych prac nad projektem udało nam się stworzyć stronę internetową projektu:
https://sites.google.com/stanziale.org/what-a-wonderful-world/home-page
Jesteśmy świadomi, że strona jest tworzona w języku angielskim, ale to nasz projektowy język komunikacji.
Dodatkowo zachęcamy do zapoznania się z profilem projektu na INSTAGRAMIE
https://www.instagram.com/oursuistainableeuropeanworld/
Film promujący naszą szkołę
Spotkanie uczestników projektu
W grudniu udało nam się spotkać – pisząc nam – mam na myśli uczestników projektu 🙂
Zobaczyliśmy i rozmawialiśmy z dziećmi ze szkół we Włoszech, w Turcji, w Grecji oraz w Wielkiej Brytanii.
Podczas tego spotkania dzieliliśmy się noworocznymi życzeniami oraz kartkami. Uczniowie każdej szkoły zaprezentowali swój film. Chcieliśmy się przez to lepiej poznać.
Spotkanie było krótkie, ale pomogło nam w lepszym zrozumieniu kultury i środowiska w jakim żyją nasi projektowi partnerzy.
Poniżej zamieszczamy prace naszych uczniów, którzy brali udział w ww. spotkaniu.
Jesteśmy dumni z ich prac – są to ich samodzielne dokonania, kreatywnie tworzone podczas zdalnej edukacji.
Konkurs na logo projektu
Drodzy uczniowie,
mamy dla Was konkurs! Niedawno rozpoczęliśmy współpracę ze szkołami we Włoszech, w Turcji, w Grecji oraz w Wielkiej Brytanii.
Wspólnie z naszymi zagranicznymi koleżankami i kolegami będziemy rozmawiać na temat zmian klimatu, wyczerpywania się zasobów naturalnych, zanieczyszczenia środowiska i nierówności, które z ekonomicznego i społecznego punktu widzenia, charakteryzują współczesny świat. W szczególności będziemy uczyć poszanowania przyrody oraz środowiska miejskiego.
Jesteśmy głęboko przekonani, że zrównoważony rozwój musi zaczynać się od naszego codziennego życia: od wyborów, których dokonujemy, decydując o tym, co jemy, jak podróżujemy, co kupujemy i co robimy w wolnym czasie.
Prace badawcze będziemy porównywać podczas spotkań – zdalnych lub rzeczywistych – z naszymi zagranicznymi partnerami. Tak! Oznacza to, że będziemy podróżować (jeśli tylko sytuacja na to pozwoli).
Chcesz zostać częścią naszego zespołu? Zapraszamy! Ogłaszamy właśnie pierwszy konkurs na logo projektu. Pamiętaj aby spełniało one następujące kryteria:
- Zawierało nazwę projektu – What a wonderful world
- Odnosiło się do zrównoważonego rozwoju Europy z uwzględnieniem zmian klimatu, zmian środowiskowych, zanieczyszczenia oraz naszego w tym udziału
- Budowało wspólny front dla wymienionych wcześniej Państw (flagi, symbole narodowe) oraz akcentowało nasz wspólny udział w projekcie.
Wasz udział jest istotny! Przyszłość Ziemi – to nasza wspólna przyszłość. 🙂
Pozdrawiamy
Nauczyciele Sp2
P.S. masz pomysł na logo? Skontaktuj się ze swoim nauczycielem języka obcego, plastykiem, muzykiem lub informatykiem 🙂
Rozwiązanie konkursu na logo!
Podczas burzliwych obrad udało nam się wyłonić zwycięzców w konkursie na LOGO programu Erasmus+.
Wybór był bardzo trudny! Niemniej poniżej zamieszczamy 3 zwycięskie LOGA 🙂
Nasi partnerzy projektowi również spisali się na medal – zobaczcie prace dzieci z Włoch, Grecji, Turcji i Wielkiej Brytanii.
17 celów zrównoważonego rozwoju
Naszym zadaniem jest pokazać, że przyszłość jest teraz – a zrównoważony rozwój zależy od nas. Dziś bierzemy na tapet cel numer 2 – czyli ZERO HUNGER! Nikt na świecie nie musi głodować.
Zmiana przestrzeni wokół nas – na przestrzeń sprzyjającą zrównoważonemu rozwojowi
Takie miejsce powinno służyć innym przez kolejne lata, powinno wspierać ekologiczne myślenie młodych pokoleń i rozwijać ekologiczną czułość dorosłych.
Budowa domków dla owadów
Im starsze dzieci tym poważniejsze zabawki 🙂
Innymi słowy klasy starsze przystąpiły do budowy domków dla owadów, w ramach programu Erasmus+ pielęgnujemy w naszych uczniach świadomość zrównoważonego rozwoju naszego regionu.
Jesteśmy przekonani, że wiosną domki dla owadów będą idealnie prezentowały się w naszym szkolnym sadzie lub w najbliższej okolicy.
Książka kucharska
W ramach programu ERASMUS+ pragniemy przygotować oraz wydać w postaci książki i ebooka.
Klasa 5 tropiąc zrównoważone cele rozwoju
Dla wielu uczniów zwroty „zrównoważony rozwój” oraz „zrównoważone cele rozwoju” to hasła niosące niewiele informacji.
Podczas ostatnich zajęć zdalnych poszerzaliśmy naszą wiedzę w odniesieniu do zrównoważonego rozwoju.
Nasz region, nasze miasto i jego rozwój zależy od nas 🙂
Poniżej dzieła naszych uczniów!
Budowa domków dla owadów
Uczniowie klas starszych, w ramach nauki o zrównoważonym rozwoju, stworzyli hotele dla owadów.
Wczesną wiosną nowe domki zostaną zamontowane na terenie naszych szkolnych ogrodów.
Udało nam się też zmontować krótki film 🙂
Warsztaty z budowania zabawek
Warsztaty chemimczne
Kolejne z cyklu warsztatów w ramach projektu Erasmus +, to warsztaty chemiczne.
Pod okiem naszych wspaniałych partnerów z Grecji twrzyliśmy substancje chemiczne, które miały na celu analizę składu wody.
Uczniowie naszej szkoły bardzo dobrze się bawili!!!!
Podczas tych zajęć połączyliśmy się z uczniami z Turcji, Włoch oraz Grecji.
Warsztaty ogrodnicze
Kolejne z cyklu warsztatów z programu Erasmus+. Tym razem na tapet zabraliśmy nasiona kwiatów, ktore powinny pomóc owadom w zapytleniu naszego sadu!
Uczniowie klas 4 i 5 swietnie się bawili tworząc „seed balls” 🙂 doskonały pomysł na wiosenne warsztaty!
Te warsztaty przeprowadzone zostały przez szkołę partnerską z Turcji. Połączyliśmy się online z uczniami z Anglii, Włoch, Turcji oraz Grecji.
Światowy dzień wody
Uczniowie klas 7 to świadome osoby, dbają nie tylko o swoje środowisko, ale też o to, by popularyzować trudne tematy!
Tym razem na tapet wzięli temat wody, jej niedoborów oraz zanieczyszczeń – by dotrzeć do wiekszej ilości osób zrobili to w języku angielskim.
Projekt jest cześcią programu Erasmus+ oraz Światowego Dnia Wody organizowanego przez Polską Akcję Humanitarną!
Wizyta studyjna w Turcji
Końcem maja, a poczętkiem czerwca 2022 nauczyciele Szkoły Podstawowej mięli okazję uczestniczyć w wizycie studyjnej w tureckiej szkole.
Erasmus+ to program pozwalający rozwinąć zaiteresowania uczniów, ale też warsztat metodyczny nauczycieli.
Podczas takiej wizyty pozanliśmy turecki system edukacji, możliwości tureckiej szkoły, plany na kolejne lata.
Udało nam się też omówić działania projektowe na kolejny rok szkolny. Już teraz zapowiadamy, że w październiku będziemy mięli przyjemność gościć naszych projektowych partnerów w Polsce.
Wizyta partnerów projektu w Polsce
W październiku 2022 mieliśmy zaszczyt gościć w szkole partnerów projektu Erasmus+.
Podczas tygodnia mobilności udało nam się pokazać naszym gościom tradycje i zwyczaje Polski, ugościć ogniskiem, zaprezentować nasze działania w odniesieniu do zrównoważonego rozwoju, podzielić się wiedzą dotyczącą węgla kamiennego. Przeprowadzić warsztaty z powtórnego wykorzystania materiałów (plastik, drewno itp).
Towarzyszyliśmy naszym gościom w wizycie w kopalni Luiza, pokazując tradycje śląska, ale też zwracając dużą uwagę na korzyści i troski płynące w wydobycia węgla kamiennego i eksploatacji terenów pokopalnianych.
Przyjazd gości pozwolił uczniom naszej szkoły na uwolnienie swoich artystycznych mocy 🙂
Tymoteusz Gajewski stworzył film prezentujący działania młodzieży w Rydułtowskim Centrum Kultury podczas podsumowania projektu.
An Apple Day
Powyższe zdjęcia pokazują jak pięknie uczniowie Sp2 poradzili sobie z przygotowaniem potraw i przepisów. Bohaterem dnia było JABŁKO! Dlaczego? Wykorzystaliśmy środki projektu by zakupić drzewka do szkolnego sadu. Liczymy na zbiory jabłek, wiśni, gruszek i brzoskwiń.
Wydaje nam się, że jabłko jest owocem kojarzącym się z Polską – pokazaliśmy uczestnikom wymiany jakie kulinarne cuda tworzą nasi uczniowie i ich rodzice.
1,2,3 code me 🙂
Artystyczne zajęcia łączyliśmy z możliwością nauki. Zakodowaliśmy grę – Clean Oceans:)