Zakończenie projektu “Przedszkole szansą zrównoważonego rozwoju każdego dziecka”
Po zakończeniu realizacji powyższego projektu i jego finansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego utworzone w jego ramach 25 miejsc wychowania przedszkolnego będzie funkcjonowało do 31 sierpnia 2022 roku. Biorąc jednak pod uwagę rosnące zapotrzebowanie w naszym mieście na miejsca wychowania przedszkolnego funkcjonowanie tychże utworzonych miejsc będzie zapewnione również po 2022 roku.
Projekt „Przedszkole szansą zrównoważonego rozwoju każdego dziecka”
Projekt „Przedszkole szansą zrównoważonego rozwoju każdego dziecka”
Całkowita wartość projektu: 380 956,00 zł
W tym:
Dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 323 812, 60 zł
Wkład własny beneficjenta w wysokości : 57 143,40 zł
Okres realizacji projektu: 1.08.2019 r. – 31.08.2020 r.
Projekt ma na celu zwiększenie dostępności wychowania przedszkolnego na terenie
Rydułtów. Zostanie utworzonych 25 dodatkowych miejsc wychowania przedszkolnego dla
dzieci 3-4 letnich w Szkole Podstawowej nr 2.
Projekt zakłada funkcjonowanie nowego oddziału dla 25 dzieci, wyposażenie go w meble,
zabawki oraz pomoce dydaktyczne. W ramach projektu dla wszystkich dzieci
uczęszczających do przedszkola zaplanowano organizację dodatkowych zajęć na rzecz
podnoszenia jakości edukacji przedszkolnej oraz wyrównujących ich szanse edukacyjne w
zakresie stwierdzonych deficytów.
Nowoutworzony oddział zostanie wyposażony w meble, zabawki dla dzieci, przyrządy do
ćwiczeń ruchowych, gry sensoryczne oraz interesujące pomoce dydaktyczne. Zakupiona
zostanie podłoga interaktywna, stanowiąca pomoc dydaktyczną dedykowaną do ćwiczeń, gier
i zabaw ruchowych. Aby urozmaicić warsztatowe zabawy sztuką z elementami arteterapii
planuje się zakup pianina cyfrowego, które po zakończeniu realizacji projektu zostanie
wykorzystane do prowadzenia zajęć z rytmiki. Ponadto zakupione zostaną urządzenia do
zabaw w ogrodzie, takie jak huśtawki i piaskownice.
W ramach zajęć „Gimnastyka dla języka” zostanie zakupiony szereg pomocy logopedycznych
do ćwiczeń aparatu mowy oraz kompletu programów multimedialnych. Celem zajęć będzie
poprawa możliwości komunikacyjnych dzieci, usprawnienie narządów artykulacyjnych,
kształtowanie poprawnej wymowy i słuchu. Zaplanowano terapię logopedyczną dla 20 dzieci.
Zajęcia „zabawa sztuką – warsztaty artystyczne z elementami arteterapii” mają na celu
kształtować i rozwijać inteligencję emocjonalną dzieci. Działania z elementami arteterapii
muzyką, ruchem, inscenizacją, plastyką, budują dziecięcą pewność siebie oraz wpływają na
samoocenę. Zajęcia są formą zabawy, a dzieci stają się bardziej otwarte na świat i wrażliwe.
Rozwijają wyobraźnię, pamięć i koncentrację, pobudzają kreatywność.
W ramach projektu zostanie również przeszkolona kadra pedagogiczna, co podniesie jakość
edukacji w oddziałach przedszkolnych w Szkole Podstawowej nr 2.
„Przedszkole szansą zrównoważonego rozwoju każdego dziecka”
„Przedszkole szansą zrównoważonego rozwoju każdego dziecka”
Projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Społeczny)
Oś priorytetowa: XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego
Działanie: 11.1. Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego
Poddziałanie: 11.1.3. Wzrost upowszechnienia wysokiej jakości edukacji przedszkolnej
Projekt ma na celu zwiększenie dostępności wychowania przedszkolnego na terenie Rydułtów. Dodatkowa liczba miejsc wychowania przedszkolnego (25) pozwoli dzieciom uczestniczyć w edukacji przedszkolnej, 75 dzieciom wyrównać szanse edukacyjne poprzez organizację dodatkowych zajęć.
Projekt zakłada:
– stworzenie warunków do nauki i zabawy poprzez doposażenie placówki w pomoce dydaktyczne, sprzęt,
– wyrównanie szans edukacyjnych dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego,
– wprowadzenie zajęć dodatkowych z logopedii,
– organizację zajęć z arteterapii wspierających rozwój emocjonalno-społeczny,
– objęcie wsparciem nauczycieli poprzez umożliwienie im doskonalenia umiejętności
i kompetencji zawodowych.
Nowoczesne urządzenia, atrakcyjne pomoce dydaktyczne i zabawki oraz sprzęt TIK
i ogrodowy, jak również przeszkolona kadra pedagogiczna uatrakcyjni pobyt dzieci w przedszkolu. Motywacja dzieci oraz chęć uczestniczenia w dodatkowych zajęciach wpłynie na rozwój poznawczy, społeczno-emocjonalny oraz sprawność fizyczną. Dzieci uczestnicząc w dobrze zorganizowanych i realizowanych przez wyszkolonych nauczycieli zajęciach już od najmłodszych lat będą nabywać umiejętności i wiedzę oraz osiągną dojrzałość szkolną.
W ramach zadania planuje się zakup atrakcyjnego i innowacyjnego wyposażenia do nowego oddziału i ogrodu przedszkolnego. Umożliwi on przyswajanie dzieciom wiedzy poprzez atrakcyjną zabawę. Kluczowe w wieku przedszkolnym jest też rozwijanie motoryki
i wspieranie aktywności ruchowej, która jest nieodzownym elementem życia każdego dziecka.
Nowe wyposażenie dostarczy dzieciom ciekawych doznań zmysłowych. Odpowiednio wyposażona sala pozwoli poznawać świat poprzez liczne zabawy konstrukcyjne, manipulacyjne, tematyczne oraz dydaktyczne, które są niezwykle ważne w procesie edukacji młodego człowieka. Z uwagi na fakt, że oddziały przedszkolne w SP2 nie dysponują odpowiednim instrumentem muzycznym do prowadzenia zajęć z zakresu arteterapii (muzykoterapii) planuje się zakup pianina cyfrowego. Po zakończeniu realizacji projektu, pianino to zostanie wykorzystane do prowadzenia zajęć z rytmiki.
W ramach zadania zostanie zatrudniony logopeda dla grupy dzieci ze wskazaną terapią logopedyczną wynikającą ze wcześniejszych badań przesiewowych mowy. Zajęcia logopedyczne skierowane będą do dzieci u których stwierdzono nieprawidłowości w mowie: zaburzenia mowy, wady artykulacyjne. Celem zajęć będzie poprawa możliwości komunikacyjnych dzieci, usprawnianie narządów artykulacyjnych, kształtowanie poprawnej wymowy, kształtowanie słuchu, wzbogacanie słownictwa i stymulowanie rozwoju mowy
i myślenia.
Zajęcia warsztatowe „Zabawa sztuką” są odpowiedzią na szerokie zaspokojenie potrzeb dzieci oraz rodziców. „Zabawa sztuką” ma pomagać kształtować i rozwijać inteligencję emocjonalną. Działania z muzyką, ruchem, inscenizacją, plastyką budują dziecięcą pewność siebie oraz wpływają na samoocenę. Zajęcia te unikają elementu rywalizacji – dzieci czerpią radości z uczestniczenia. Warsztaty są też formą zabawy. Tworzenie dowartościowuje dzieci oraz wpływa na ich ambicję. Sprawia, że stają się coraz bardziej otwarte na świat i wrażliwe. Sztuka uczy wytrwałości w dążeniu do celu. Jak każda forma zabawy jest też źródłem radości. Rozwija wyobraźnię, pamięć i koncentrację. Zaszczepia zaradność i samodzielność. Pobudza kreatywność i innowacyjność, które traktowane są jako jedne ważniejszych kompetencji kluczowych XXI wieku. Według badaczy kreatywnym może być każdy – że jest to umiejętność, której można się nauczyć, którą można ćwiczyć i rozwijać. A warto to robić, ponieważ kreatywność przydaje się w wielu zawodach i dziedzinach. Dlatego zajęcia warsztatowe z „Zabawy sztuką” adresowane są dla wszystkich przedszkolaków SP2. Kreatywne myślenie i działanie oznaczają również umiejętność inspirowania się tym, co już jest i wykorzystywania istniejących pomysłów czy rozwiązań w nowy sposób. Obeznanie
w danej dziedzinie oraz znajomość szerszego kontekstu pozwalają twórczym osobom patrzeć na problem z różnych perspektyw i odnajdywać rozwiązania, które były już stosowane gdzie indziej, ale wymagają dostosowania do nowych okoliczności.
„Zabawa sztuką” ma zaspokoić potrzeby wielu dzieci i pozwolić rozwijać się im w kierunku, który jest zgodny z ich predyspozycjami. Bardzo urozmaicone warsztaty stanowią atrakcyjną alternatywę spędzania dodatkowego czasu w przedszkolu. Koegzystowanie w urozmaiconej grupie pod względem emocjonalno-społecznym oraz problemy z koncentracją uwagi u części dzieci stanowią wyzwanie dla przedszkola. Oprócz tego wśród dzieci występuje też grupa bardzo zaangażowana o ponadprzeciętnym rozwoju intelektualnym, które chcą zaspokoić swoje potrzeby rozwojowe i mają większą świadomość środowiska. Zajęcia z „Zabawy sztuką” są dedykowane wszystkim, każdy mały człowiek znajdzie zaspokojenie dziecięcej ciekawości i wiedzy.
Dodatkowo rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej jest momentem przełomowym w jego życiu społecznym. Dla wielu dzieci oznacza on pierwsze kontakty z dużą grupą, których jakość jest znacząca dla rozwoju i późniejszego funkcjonowania w różnych środowiskach. Fakt ten wiąże się ze zmianą dotychczasowego trybu życia i zaspokajania potrzeb, do czego dołączają się nowe dla dziecka zadania związane z funkcjonowaniem w grupie przedszkolnej. Niesie to za sobą większe napięcie emocjonalne. Innym problemem związanym z rolą przedszkolaka to wykształcenie poczucia współżycia, współdziałania.
Szeroki wachlarz zajęć warsztatowych „Zabawa sztuką” stanowi element łączności różnych osobowości i umiejętności dzieci oraz ułatwia współpracę oraz koegzystencję w grupie.
„Twórczy i myślący, czyli kreatywni”
„Twórczy i myślący, czyli kreatywni”
Od 2 września 2019 r. do 30 czerwca 2021 r. w Szkole Podstawowej nr 2 w Rydułtowach realizowany jest projekt „Twórczy i myślący, czyli kreatywni”. Projekt ten realizowany jest w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014- 2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Głównym celem projektu jest poprawa jakości oferty edukacyjnej, jaką proponuje Szkoła Podstawowa nr 2 w Rydułtowach poprzez doskonalenie umiejętności praktycznego wykorzystywania kompetencji kluczowych u uczniów. Ponadto projekt wspiera wybór przyszłej drogi kariery, poprawę wyników nauczania oraz dostępu do kreatywnych i innowacyjnych zajęć pozalekcyjnych. Program adresowany jest do 140 uczniów, którzy zagrożeni są niepowodzeniami oraz przedwczesnym porzuceniem nauki, a także do tych, którzy chcą rozwijać swoje kompetencje kluczowe. Projekt realizuje zajęcia z przedmiotów matematyczno – przyrodniczych oraz języków obcych. Różnorodność zajęć będzie głównym motorem rozwijania kreatywności i innowacyjności wśród młodego pokolenia.
W ramach projektu zaplanowano realizację siedmiu zadań takich jak:
„Młodzi kreatywni i przedsiębiorczy”. Zajęcia mają na celu kształtować u uczniów postawy przedsiębiorczości, aktywności edukacyjnej i zawodowej. Uczniowie poprzez zajęcia będą mieli możliwość przygotowania się do aktywnego wchodzenia w życie gospodarcze, stanowienia o sobie, wytyczania własnej drogi rozwoju poprzez aktywne wzmacnianie swoich stron, zainteresowań, uzdolnień, a przez to dostosowania się do zmieniającej się struktury rynku pracy. W czasie realizacji programu zajęć będzie przekazywana uczniom nie tylko określona wiedza merytoryczna, ale również stworzone zostaną warunki do samodzielnego myślenia, kojarzenia, tworzenia analogii, odwoływania się do własnych doświadczeń i wiedzy. Realizując program uczniowie będą podejmować działania, które pozwolą im na zdobycie doświadczeń w zakresie efektywnego współdziałania w zespole, radzenia sobie w sytuacjach nowych i trudnych, podejmowania i realizacji własnych inicjatyw sprawdzenia siebie. Dzięki zajęciom uczeń zyska lepszą motywację do planowania i organizowania własnej nauki, rozwijania swojej osobowości, wzmacniania swojej przyszłej drogi życiowej i zawodowej.
„Licz z głową”. Zajęcia z matematyki umożliwią stymulowanie rozwoju intelektualnego. Uczniowie będą mieli możliwość rozwijania uzdolnienia i zainteresowania przedmiotami ścisłymi, których podstawą jest matematyka. W każdej klasie są uczniowie interesujący się matematyką, pragnący poszerzać swoje umiejętności, ale również ci, którym ten przedmiot sprawia ogromne trudności. Udział w zajęciach ma stworzyć uczniom warunki rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności. Program ma na celu rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań matematycznych, wyrobienie nawyku obserwacji, eksperymentowania, samodzielnego poszukiwania i zdobywania informacji, doskonalenie zdobytych umiejętności w rozwiązywaniu problemów matematycznych i nabywanie nowych umiejętności, opanowanie sprawnego wykonywania obliczeń na liczbach wymiernych, opanowanie umiejętności wykorzystania najprostszych pojęć geometrii w sytuacjach praktycznych oraz rozwój wyobraźni przestrzennej. Dodatkowo na zajęciach uczeń będzie miał możliwość uczenia się logicznego myślenia, rozwijania umiejętności poszukiwania różnych nietypowy rozwiązań oraz uważnego analizowania treści zadań.
„Gra czy nie – gra?- zajęcia z języków obcych”. Zajęcia dla uczniów polegające na nauce języka angielskiego, jak również niemieckiego poprzez użycie gier planszowych. Ramifikacja zyskuje coraz większą popularność, a mechanizm użycia gier mobilizuje do działania, zwiększa zaangażowanie lub zwyczajnie uprzyjemnia nudne, powtarzalne i monotonne czynności. Uczniowie dzięki grom dobrowolnie podejmują się wykonywania zadań, do których zwyczajnie nie umieją się zmusić. Idea polegać będzie na 3xF – friends, feedback and fun – przyjaciele, informacja zwrotna i zabawa. Dodatkowo oderwanie się od ekranu komputera i zainteresowanie grą manualną budzi nie tylko umysł do działania, ale również wpływa na poprawne kontakty rówieśnicze. Głównym celem zajęć będzie poszerzanie wiedzy językowej oraz zmotywowanie do nauki poprzez zabawę.
„Geografia na czasie– poznaj, doświadcz, zrozum”. Celem zajęć jest pobudzenie do twórczego myślenia i zaspokojenie naturalnej ciekawości uczniów, dla których wiadomości i umiejętności poznane na lekcjach stanowią podstawę do dalszej pracy. Tematyka koncentruje się na problematyce środowiska geograficznego, zagadnieniach demograficznych i gospodarczych zachodzących w środowisku lokalnym, regionalnym i globalnym. Celem zajęć jest uczenie dostrzegania, obserwowania, rozumienia zachodzących procesów przyrodniczych oraz skutków działalności człowieka. Poprzez stosowane aktywnych metod pracy, zajęć terenowych, gier dydaktycznych uczniowie zdobędą nowe doświadczenia, staną się twórczy i rozwiną swoje zdolności. W trakcie zajęć uczniowie będą prowadzić zajęcia terenowe, podczas których będą badać zmiany zachodzące w atmosferze, hydrosferze, litosferze i biosferze. Dodatkowo będą się uczyć odpowiedzialności za środowisko. Uczniowie podczas zajęć będą się uczyć wykorzystać kompas oraz obiekty istniejące w terenie do określania położenia geograficznego. Na zajęciach poznają również zasadę działania zegara słonecznego oraz podstawowe zagadnienia meteorologiczne. Uczniowie będą prowadzić badania, czytać mapę, eksperymentować, obserwować wiele nowych zjawisk, dzielić się swoimi wątpliwościami, stawiać pytania, na które poszukujemy odpowiedzi.
„W laboratorium fizyki i chemii”. Celem będzie kształtowanie w dzieciach odpowiedzialności w stawianiu naukowych pytań i zachęcania do poszukiwania odpowiedzi. Warsztaty będą łączyć dwie gałęzie naukowe: chemię i fizykę. Podczas zajęć uczniowie poznają nie tylko wzory i definicje, ale również zdobędą zdolności krytycznego myślenia, opartego na doświadczeniach laboratoryjnych i eksperymentach. Uczniowie poprzez eksperymenty mają bawić się i cieszyć odkrywaniem chemii i fizyki w praktyce. Zajęcia mają pozwolić naszym uczniom na zrozumienie zjawisk zachodzących w otaczającym je świecie. Zajęcia nie będą typowym w szkołach przedmiotem bazującym na podręczniku czy rozwiązywaniu zadań ze zbiorów zadań. Najważniejsze będą doświadczenia jako podstawowe metody zrozumienia otaczającego świata. Podczas zajęć pobudzana będzie kreatywność, innowacyjność myślenia oraz działania. Uczniowie będą się uczyć również abstrakcyjnego myślenia i budować wspólny, solidny fundament dla dalszej edukacji, uzupełniając standardową wiedzę o element poznania poprzez doświadczenie.
„Ucz się siebie – zajęcia z doradztwa zawodowego” . Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego mają na celu rozwijać podstawowe umiejętności społeczne. Warsztaty przeznaczone będą głównie dla uczniów klas starszych. Uczniowie będą przede wszystkich poznawać swoje zasoby, zainteresowania, zdolności, kompetencje, predyspozycje zawodowe, będą rozpoznawać swoje potrzeby i aspiracje, zdobywać wiedzę na temat zdobywania wybranych zawodów, umiejętności porównywania własnych zasobów i preferencji z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców. Uczniowie nauczą się również planowania i wyznaczania celu na bazie własnych zasobów, kształtowanie odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy oraz wzrost umiejętności społecznych. Skuteczne poradnictwo zawodowe pomaga ukierunkować aktywność młodego człowieka, szczególnie w zakresie rozwoju osobistego. Znajomość swoich mocnych stron, umiejętności, kompetencji, zainteresowań wzmacnia poczucie wartości, a w połączeniu swoich potrzeb i barier w osiągnięciu celu pozwoli trafniej określić młodym ludziom dalszą ścieżkę rozwoju. Program w dużej mierze skoncentrowany będzie na rozwijaniu podstawowych umiejętności społecznych oraz kompetencji miękkich takich jak asertywność, umiejętność współpracy, rozwiązywanie konfliktów, radzenie sobie ze stresem i kreatywność.
„Efektywna nauka” . Zajęcia skierowane są do uczniów promujących uczenie się przez całe życie oraz różne formy i metody nauki. Program zajęć obejmuje diagnozę indywidualnego stylu uczenia się oraz dominujących inteligencji, zagadnienia związane z higieną pracy umysłowej, oraz naukę różnorodnych i przydatnych ćwiczeń i technik aktywizacyjnych. W trakcie zajęć uczniowie poznają różne formy uczenia się. Będą podejmować działania służące podnoszeniu skuteczności kształcenia się. Zapoznają się ze znanymi technikami uczenia się. W trakcie zajęć warsztatowych dzieci będą pobudzane do kreatywnego myślenia, angażując stymulację dwóch półkul mózgowych w zabawach dostosowanych do wieku. Zajęcia mają na celu usprawnić wszechstronny rozwój ucznia, w tym umiejętności czytania, koncentracji na zadaniu, czy tworzeniu czytelnych notatek.
Wartość projektu: 117 713, 75 zł
W tym
Środki z Unii Europejskiej: 100 056,68zł
Wkład własny Gminy Rydułtowy: 11 771,38 zł
Środki z Budżetu Państwa: 5 885,69 zł
Projekt „Z nauką i pasją kreuję swoją przyszłość” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego “]
„Z nauką i pasją kreuję swoją przyszłość”
projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
W projekcie przewidziano udział 110 uczniów.
Całkowita wartość projektu wynosi 202 438,75 zł.
Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego 172 072,94 zł.
Dofinansowanie z budżetu państwa wynosi 10 121,93 zł.
Wkład własny niepieniężny gminy wynosi 20 243,88 zł.
Sprawozdanie z pierwszego roku realizacji projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pt.: „Z nauką i pasją kreuję swoją przyszłość”
W roku szkolnym 2016/2017 realizowany zaczął być dwuletni projekt „Z nauką i pasją kreuję swoją przyszłość” – w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego przez Miejski Zespół Obsługi Placówek Oświatowych
w Rydułtowach (OŚ PRIORYTETOWA XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego; DZIAŁANIA 11.1 Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego
i średniego; PODDZIAŁANIE 11.1.4 Poprawa efektywności kształcenia ogólnego).
Projekt ma na celu poprawę jakości oferty edukacyjnej, jaką proponuje Zespół Szkół
w Rydułtowach poprzez nabycie lepszych umiejętności praktycznego wykorzystania kompetencji kluczowych, wsparcie u uczniów ich przyszłej drogi kariery oraz doposażenie
w nowy sprzęt.
Projekt realizuje zajęcia z matematyki, przedmiotów przyrodniczych oraz języków obcych, jak również zajęcia specjalistyczne – logopedyczne czy socjoterapeutyczne.
Uczniowie mogą korzystać z konsultacji z psychologiem oraz warsztatów z doradztwa zawodowego. Istotnymi działaniami są zajęcia z przedsiębiorczości czy obróbki zdjęć.
Wszystkie zajęcia prowadzą wykwalifikowaniu nauczyciele, pedagodzy, psycholog i logopeda.
Uczniowie mogli wziąć udział w projekcie „ Z nauką i pasją kreuję swoją przyszłość”
w następujących formach:
- Z czego to jest zrobione? Jak to działa? – zajęcia warsztatowe z chemii i fizyki,
- Poskromić matematykę,
- Matematyka a informatyka,
- Z naturą w zgodzie – zajęcia z biologii,
- Mapa – to nie wszystko – zajęcia z geografii,
- Mały przedsiębiorca,
- Szukam, działam i znajduję – zajęcia z doradztwa zawodowego,
- Gimnastyka buzi i języka – zajęcia z logopedą,
- Yes, I can – zajęcia z języka angielskiego,
- Dobre zdjęcie też potrafisz – zajęcia z użytkowania komputera,
- Radzę sobie z życiem – zajęcia z psychologiem,
- Ich liebe Deutsch – zajęcia z języka niemieckiego,
- Zajęcia socjoterapeutyczne.
W szkole została przeprowadzona rekrutacja poprzedzona akcją promującą projekt. Pierwsze zajęcia ruszyły 26 września 2016 r. Wszystkie zajęcia odbywały się systematycznie i zostało przeprowadzone po 30 godzin zajęć w każdej grupie.
Dodatkowo szkoła została wyposażona w nowoczesną pracownię językową oraz sprzęt
w postaci tablicy multimedialnej i wizualizera.
Projekt dostosowany był do potrzeb jego bezpośrednich odbiorców, czyli naszych uczniów. Tak bogata oferta edukacyjno–wychowawczo–profilaktyczna projektu, zgodna
z indywidualnymi potrzebami i możliwościami uczniów, jest istotnym wsparciem dla działań szkoły na każdym poziomie nauczania. Realizując projekt zwróciliśmy szczególną uwagę, by nauczyciele wspomagali realizację treści i wymagań podstawy programowej i jednocześnie wpisywało się w założenia projektu indywidualizacji procesu nauczania i wychowania. Jesteśmy pewni, że również uczestnicy projektu docenią różnorodność i wartość merytoryczną naszych rozwiązań. Uczestnicy projektu uzyskali wsparcie dostosowane do ich indywidualnych potrzeb i możliwości.
W ciągu już pierwszego roku realizacja projektu pozwoliła osiągnąć szereg wymiernych rezultatów, m. in.:
- zauważalny u każdego uczestnika postęp w zasobie wiedzy i umiejętności, a także ograniczenie istniejących braków. Spotkania pozwoliły na efektywne wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach. Skutkiem były lepsze wyniki w nauce, większa aktywność na zajęciach, większe zainteresowanie edukacją i większą wiarę
w swoje możliwości, upór w dążeniu do celu oraz wzrost samooceny i motywacji do pokonywania trudności. - zredukowanie problemu zaburzeń mowy. Rezultatem zajęć jest poprawa w wymowie
u wszystkich uczestników projektu. Dzięki spotkaniom nasi uczniowie rozwinęli, udoskonalili i usprawnili narządy artykulacyjne oraz wzbogacili słownictwo czynne
i bierne. Nastąpiła korekta wadliwych realizowanych głosek na rzecz utrwalenia prawidłowych realizacji głosek. Zajęcia umożliwiły wykształcenie poprawnej mowy poprzez częściowe skorygowanie zaburzeń w zakresie fonetycznym, leksykalnym, gramatycznym. Zajęcia przyczyniły się do usprawnienia procesu porozumiewania się, w tym także wzbogacenie słownictwa. - zredukowanie kłopotów w komunikacji z otoczeniem oraz poprawa niewłaściwego zachowania. Rezultatem zajęć jest wzbogacenie wiedzy u na temat panowania nad własnymi emocjami oraz rozpoznawania emocji u innych. Uczestnicy nabyli umiejętność rozwiązywania konfliktów oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Zajęcia wyposażyły w umiejętność rozpoznawania swoich mocnych stron i wykorzystywania ich do nawiązywania właściwych relacji interpersonalnych. Uczniowie mający trudności w zakresie aktywności i samooceny poczynili bardzo zauważalne postępy w wymienionych sferach.
- rozwój talentów naukowych. Rezultatem zajęć jest poszerzenie wiedzy i nabycie nowych umiejętności z nauk matematyczno-przyrodniczych. Zajęcia pozwoliły wykształcić u dzieci logiczne myślenie niezbędne do rozwiązywania zadań tekstowych na trudniejszym poziomie. Uczniowie nabyli wiedzę o zjawiskach przyrodniczych, umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji pod kierunkiem nauczyciela a także samodzielnego, co pozytywnie wpływa na możliwość samodzielnego, skutecznego uczenia się przyrody w dalszym toku edukacji. Dodatkowo zajęcia pozwoliły zapoznać się z możliwościami jakie niesie technologia informatyczna i dostosować ją do indywidualnych potrzeb każdego z uczestników. Zadania wykonywane za pośrednictwem komputera, Internetu oraz programów graficznych rozwinęły twórcze myślenie dzieci podczas pracy.
- rozwój talentu lingwistycznego (język angielski i niemiecki). Rezultatem zajęć jest ukształtowanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim i niemieckim jako środkiem komunikacji międzyludzkiej, kształtowanie pamięci poprzez naukę słownictwa. Zajęcia zwiększyły motywację do nauki języków obcych poprzez wzbudzanie poczucia sukcesu i akceptacji oraz bezpieczeństwa. Zajęcia rozwinęły
w uczniach umiejętność współpracy w grupie poprzez gry, zabawy językowe. Uwrażliwiły na potrzebę akceptacji i tolerancji wobec innych kultur. U wszystkich uczestników projektu stwierdzono rozwój uzdolnień językowych co potwierdzają wyniki przeprowadzonych testów, sprawdzianów i obserwacji. Uczniowie przełamali opory związanych z mówieniem. Poprzez tworzenie własnych dialogów, scenek itp.
Dzieci były zadowolone z udziału w zajęciach i chciałyby kontynuować naukę w podobnych formach w przyszłości. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku również się nie zawiodą na dalszej realizacji projektu, a nowe zadania, które zostaną uruchomione w przyszłym roku również spełnią oczekiwania ich uczestników.
Projekt „Z nauką i pasją kreuję swoją przyszłość” w ramach Regionalnego Programu
Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego ruszył 1 września 2016 roku w naszej szkole. Projekt
ma na celu poprawę jakości oferty edukacyjnej, jaką proponuje Zespół Szkół w Rydułtowach
poprzez nabycie lepszych umiejętności praktycznego wykorzystania kompetencji
kluczowych, wsparcie u uczniów ich przyszłej drogi kariery oraz doposażenie w nowy sprzęt.
Projekt realizuje zajęcia z matematyki, przedmiotów przyrodniczych oraz języków obcych,
jak również zajęcia specjalistyczne – logopedyczne czy socjoterapeutyczne.
Uczniowie mogą korzystać z konsultacji z psychologiem oraz warsztatów z doradztwa
zawodowego. Istotnymi działaniami są zajęcia z przedsiębiorczości czy obróbki zdjęć.
Wszystkie zajęcia prowadzą wykwalifikowaniu nauczyciele, pedagodzy, psycholog i
logopeda.
Uczniowie mogą wziąć udział w projekcie „ Z nauką i pasją kreuję swoją przyszłość”
w następujących formach:
□ Z czego to jest zrobione? Jak to działa? – zajęcia warsztatowe z chemii i fizyki,
□ Poskromić matematykę,
□ Matematyka a informatyka,
□ Z naturą w zgodzie – zajęcia z biologii,
□ Mapa – to nie wszystko – zajęcia z geografii,
□ Mały przedsiębiorca,
□ Szukam, działam i znajduję – zajęcia z doradztwa zawodowego,
□ Gimnastyka buzi i języka – zajęcia z logopedą,
□ Yes, I can – zajęcia z języka angielskiego,
□ Dobre zdjęcie też potrafisz – zajęcia z użytkowania komputera,
□ Radzę sobie z życiem – zajęcia z psychologiem,
□ Ich liebe Deutsch – zajęcia z języka niemieckiego,
□ Zajęcia socjoterapeutyczne,
W szkole została przeprowadzona rekrutacja poprzedzona akcją promującą projekt. Pierwsze
zajęcia ruszyły 26 września 2016 r. Wszystkie zajęcia odbywają się systematycznie.