#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci #CentrumGovTech #MEiN #technologie #edukacja #nauka #EdTech #EduTech #szkoła #innowacje
Kwiecień 2023
W kwietniu wychowankowie świetlicy szkolnej wzięli udział w konkursie ekologicznym „Eko – wynalazca” oraz w akcji z okazji Dnia Ziemi, zorganizowanej przez Urząd Miasta. Używaliśmy wtedy klejów na gorąco oraz laminatora. Foliowaliśmy też dyplomy na konkurs „W krainie krasnoludków”, którego jesteśmy organizatorem. Nasi szóstoklasiści doskonalili się w technice mikroskopowania i obserwowali w powiększeniu tkanki zwierzęce.
Marzec 2023
Z początkiem wiosny szóstoklasiści rozwijali umiejętność programowania z wykorzystaniem robotów edukacyjnych Skribot. Wykorzystywali ich ultradźwiękowe czujniki odległości do sterowania ruchem robotów. Nauczyli się używać instrukcji warunkowych w programowaniu. Wiosna to pora roku, w której przyroda budzi się do życia. Uczniowie klas młodszych, kodując, także obudzili zwierzęta na wiosnę. Na lekcjach biologii nasi uczniowie wykorzystali mikroskopy do obserwacji tkanek zwierzęcych. Z kolei sprzęt fotograficzny oraz urządzenia do rejestracji materiałów wideo posłużyły ósmoklasistom do stworzenia filmu pod hasłem „Stop hejt!”. Autorami scenariusza oraz aktorami byli członkowie Szkolnego Koła Wolontariatu. Szkolna świetlica przygotowywała prace na Dzień Smoka, uczniowie konstruowali Eko – projekty na konkurs „Eko- wynalazca” z użyciem kleju na gorąco. Ponadto na wielkanocny kiermasz wychowankowie świetlicy szydełkowali ozdoby świąteczne. Uczniowie klasy 4 stworzyli przy pomocy długopisów 3D wiosenne ogrody oraz przestrzenne modele samolotów.
Link do filmu Szkolnego Koła Wolontariatu – „Stop Hejt!”
Luty 2023
W lutym uczniowie klasy 4 c i 8 b wzięli udział w warsztatach online zorganizowanych przez firmę Skriware. Nasz instruktor opowiadał o projektowaniu modeli 3D w Tinkerkadzie. Prezentował również jak stworzony model przesłać do drukarki 3D. Z instruktażu skorzystał nasz uczeń – Szymon, który stworzył swój pierwszy autorski projekt i wydrukował go. Była to odznaka związana z jego pasją – harcerstwem. Podczas dnia otwartego dla przyszłorocznych pierwszaków, nasi goście mieli okazję obserwować ciekawostki natury pod mikroskopem. Uczniowie klasy II c podczas lekcji podzielili się na grupy i stworzyli symetryczne konstrukcje z klocków. Podczas zajęć z klockami konstrukcyjnymi uczyli się współpracy w grupie, planowania przestrzennego i znaczenia symetrii. Ich nieco starsi koledzy z klasy III b tworzyli z klocków konstukcyjnych modele znanych budynków – m. in. wieżę Eiffla oraz Pałac Kultury i Nauki. Niezawodny Tymek z klasy VIII stworzył kolejny materiał wideo. Tym razem nasi uczniowie i nauczyciele przekazali w nim wyrazy solidarności ze szkołą z Turcji, z którą współpracujemy już ponad dekadę. W ten sposób chcieliśmy weprzeć naszych partnerów po trzęsieniach ziemi, które napotkały ich kraj. Uczniowie klasy IV c wykazywali się kreatywnością podczas pracy z długopisami 3D. Klasa VI b rozwija umiejętność programowania z wykorzystaniem robotów edukacyjnych Skribot. Klasa I podczas realizacji kręgu tematycznego „Dużo umiem, dużo wiem” utrwalała własności figur geometrycznych. Uczniowie budowali z klocków konstukcyjnych figury oraz próbowali tworzyć bryły. Podczas prac w świetlicy uczniowie wykorzystali wkrętarkę akumulatorową z akcesoriami do przygotowania ozdób, które zawiesili przy pomocy haczyków na ścianie.
Styczeń 2023
Styczeń to miesiąc, w którym wnukowie świętują dzień swoich babć i dziadków. Zajęcia oparte na elementach kodowania związane właśnie z babcią i dziadkiem, rozwijają umiejętność logicznego myślenia oraz zadaniowego podejścia do problemów i współpracy. Wykorzystano karty i maty do kodowania w zestawie z Genibotami. W styczniu dzieci uczyły się również obsługi laminatora. Foliowaliśmy dyplomy na konkurs „Bałwankowo” oraz hasła do świetlicy („Hałas szkodzi”, „odkładaj zabawki na miejsce” itp.) Dzięki sprzętowi fotograficznemu powstała piękna fotorelacja ze szkolnych jasełek wystawianych dla babć i dziadków w Rydułtowskim Centrum Kultury „Feniks”. Nasi zdolni ósmoklasiści rozwijają swoje zdolności nie tylko tworząc materiały fotograficzne, ale również wideo. Dzięki nim, w styczniu powstała przepiękna wideorelacja z zajęć naszych oddziałów przedszkolnych. Brawo za zaangażowanie i ciągłe podnoszenie swoich umiejętności!
Link do wideorelacji z zajęć naszych najmłodszych uczniów: https://fb.watch/ivlJPeDHip/
Grudzień 2022
Grudzień to czas przedświątecznych przygotowań. Wychowankowie świetlicy przygotowywali kartki świąteczne na szkolny kiermasz. Wykorzystali do tego pistolety do klejenia na gorąco. Uczniowie klasy 8 tworzyli z pomocą długopisów 3D ozdoby świąteczne. Mogli skorzystać z gotowych szablonów przygotowanych przy pomocy laminatora lub wykazać się kreatywnością i stworzyć prace według własnego pomysłu. Z pomocą sprzętu fotograficznego zakupionego w ramach Laboratoriów Przyszłości powstała również galeria zdjęć ze szkolnych jasełek. Podczas kolejnych zajęć z kodowania uczniowie klasy IIc sami ustawili tor przeszkód a później kodowali robota Genibota aby ten tor pokonał. Nie było łatwo, ale się udało! Nasi uczniowie poznawali również budowę figur przestrzennych z wykorzystaniem klocków konstrukcyjnych SkriKit.
Listopad 2022
Listopad był kolejnym miesiącem, gdy nasi uczniowie mogli rozwijać swoje pasje i zainteresowania związane z nowoczesnymi technologiami. Możliwości długopisów 3D poznawali uczniowie klasy 8 oraz klasy 4. Dzięki długopisom możliwe było stworzenie trójwymiarowych akcesoriów związanych z jesienią, jak również przygotowanie ozdób świątecznych na szkolne choinki. Uczniowie klas 8 mieli okazję podczas zajęć informatyki wziąć udział w warsztatach programowania robotów edukacyjnych Skribot. Relacje fotograficzne z Dnia Postaci z Bajek, wycieczki do Muzeum Auschwitz, a także relacja wideo z akcji Szkoła do Hymnu to dzieła autorstwa uczniów klas ósmych, którzy wykorzystali sprzęt audio – wideo zakupiony z ramach programu Laboratoria Przyszłości. Wychowankowie świetlicy szkolnej pracowali przy użyciu pistoletów do klejenia na gorąco oraz laminatora. Najpierw przygotowywali prace na konkurs „Pluszowy miś i jego przyjaciel”, a później dyplomy dla autorów najpiękniejszych prac.
Akcja Szkoła do Hymnu w Szkole Podstawowej nr 2 w Rydułtowach
Październik 2022
W październiku gościliśmy uczniów i nauczycieli zza granicy w ramach programu Erasmus+. Nasi uczniowie wraz ze swymi kolegami z innych krajów wzięli udział w szeregu warsztatów. Badali pod mikroskopem właściwości materiałów. Przenosili się w wirtualny świat za pomocą gogli VR. Programowali roboty Skribot. Uczniowie klas młodszych poznawali możliwości budowania ruchomych obiektów przy pomocy klocków konstrukcyjnych Geomag Mechanics. Korzystali też z klocków konstrukcyjnych SkriKit. Podczas lekcji kodowania korzystali z mat do nauki kodowania zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Nauczyciele przeszli szkolenie w zakresie wykorzystania druku 3D w edukacji. Relacje fotograficzne z wszystkich wydarzeń tworzone były za pomocą szkolnego aparatu fotograficznego oraz akcesoriów, których obsługę coraz lepiej poznają uczniowie klas ósmych.
Wrzesień 2022
W świetlicy szkolnej z okazji Dnia Kropki zorganizowaliśmy konkurs plastyczny. Do wykonania prac dzieci użyły pistoletu i kleju na gorąco. Przyklejały guziki, koraliki i inne ozdoby. Nagrodzeni i wyróżnieni uczniowie otrzymali dyplomy, zafoliowane w laminatorze. Dzieci nauczyły się obsługiwać to urządzenie. Nasi uczniowie poznali również możliwości konstrukcyjne klocków SkriKit. Budowali modele przestrzenne otaczających ich na co dzień przedmiotów. Podczas zajęć biologii dzieci poznały tajniki mikroświata dzięki nowwoczesnym mikroskopom. Klasa trzecia rozpoczęła swoją przygodę z kodowaniem i programowaniem Genibotów. Klasa ósma budowała roboty Skribot i dokonała już pierwszych prób wprawienia robotów w ruch.
Laboratoria Przyszłości w Szkole Podstawowej nr 2 w Rydułtowach
Celem inicjatywy edukacyjnej Laboratoria Przyszłości jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoła otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 141 900 zł przeznaczone na zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych.
Sprzęt zakupiony za ww. kwotę to:
Statyw do aparatu z akcesoriami |
Profesjonalne oświetlenie do realizacji nagrań |
Mikrofon kierunkowy z akcesoriami |
Mikroport bezprzewodowy |
Aparat fotograficzny z możliwością nagrywania wideo z akcesoriami |
Greenscreen |
Gimbal |
Kamera przenośna GoPro wraz z akcesoriami |
Drukarka 3D z akcesoriami |
Laptop do drukarki 3D |
Biblioteka modeli 3D lub robotów online |
Długopisy 3D |
Gogle Wirtualnej Rzeczywistości (VR) wraz z akcesoriami i oprogramowaniem wspierającymi ich funkcjonowanie |
Roboty edukacyjne Genibot oraz Skribot wraz z akcesoriami |
Zestawy klocków konstrukcyjnych, m. in. Skrikit, Geomag Mechanics |
Stacja lutownicza z akcesoriami |
Zestaw mikrokontrolerów do programowania |
Wizualizer |
Mikroskopy |
Zestawy do szycia oraz tkania |
Bezprzewodowe pistolety do klejenia na gorąco z akcesoriami |
Część urządzeń służyła uczniom podczas zajęć już z końcem roku szkolnego 2021/2022. Ósmoklasiści wykorzystali aparat z akcesoriami, oświetleniem oraz greenscreen do sesji zdjęciowej podczas komersu. Ponadto w ramach zajęć kształtujących kreatywność uczniowie wykazywali się pomysłowością, dzięki której konstruowali roboty edukacyjne i programowali je. Zalety druku 3D oraz „podwodną przygodę” z okularami VR (wirtualna rzeczywistość) prezentowano również w czasie dnia otwartego dla dzieci chcących rozpocząć naukę w naszej szkole. Nauczyciele ciągle doskonalą się w obsłudze zakupionego sprzętu, aby jak najlepiej móc przekazać wiedzę i zdobyte umiejętności uczniom naszej szkoły. Cały zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany podczas zajęć z uczniami od września 2022 roku. Trójwymiarowe obiekty będą powstawały na lekcjach informatyki, matematyki, jak również plastyki. Zorganizowane będą warsztaty z programowania robotów Skribot dla naszych uczniów, jak również dla zagranicznych gości, którzy odwiedzą nas już w październiku w ramach międzynarodowego programu Erasmus+. Na lekcjach biologii będzie można obserwować obiekty mikroświata dzięki nowoczesnym cyfrowym mikroskopom i wizualizerowi. W świetlicy planowane są warsztaty tkackie i krawieckie. Na zajęciach techniki uczniowie poznają możliwości stacji lutowniczej i programowalnych mikrokontrolerów. Nowoczesna kamera GoPro i profesjonalny aparat fotograficzny z rozlicznymi akcesoriami pozwolą uczniom wczuć się w rolę reporterów dokumentujących bieżące wydarzenia z życia szkoły. W klasie drugiej wdrożona zostanie innowacja pedagogiczna, dzięki której uczniowie będą uczyli się logicznego rozumowania z wykorzystaniem Genibotów. W tym roku szkolnym zmierzamy w kierunku STEAM!